پنجمین جشنواره ملی – کاربردی برگزار گردید.

۲۶ مهر ۱۳۹۱ | ۱۳:۳۰ کد : ۹۳۸۹ کلیه اخبار
تعداد بازدید:۲۶۹
پنجمین جشنواره ملی – کاربردی برگزار گردید.

پنجمین جشنواره ملی کاربردی برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی- کاربردی واحد خراسان شمالی ، پنجمین جشنواره ملی علمی کاربردی ، همزمان با بزرگداشت بیستمین سالگرد تاسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با حضور مقامات عالیرتبه کشور روز چهارشنبه 19 مهر ماه برگزار گردید.

دکتر رجبعلی برزویی ، معاون آموزشی دانشگاه و دبیر علمی پنجمین جشنواره ملی علمی کاربردی فرهنگ سازی و معرفی نظام آموزش مهارت و فناوری در کشور ، شیوه اجرای این نظام جدید و راهکارهای استقرار و پیاده سازی آن را مهمترین محورهای پنجمین جشنواره ملی علمی کاربردی عنوان کرد.

در ابتدای جشنواره ملی علمی- کاربردی، دکتر کامران دانشجو ، وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری با تبریک بیستمین سالگرد تاسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی و رشد و توسعه مناسب این دانشگاه در این مدت اظهار داشت : پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، آموزش عالی کشور از نظر کمی و کیفی رشد مناسبی داشته و تعداد دانشجویان کشور در این مدت بیش از 25 برابر رشد داشته ، حال آنکه جمعیت کل کشور در این مدت 2/2 برابر شده است .

دکتر دانشجو در ادامه با اشاره به ارتقا 8 تا 15 رتبه ای کشورمان در علومی همچون نانو ، زیست فناوری ، هوافضا ، مایکرو الکترونیک و مواردی از این قبیل در سطح جهان اظهار داشت : ما باید بدانیم که علاوه بر نیاز به تولید علم ، باید این علم تولید شده را به ثروت تبدیل کنیم و همچنین جهت گیری این علم در راستای حل مشکلات و معضلات کشور باشد .

وزیر علوم با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مسایلی که در طول دو سال اخیر مورد توجه قرار گرفت، بحث آموزش عالی مهارتی است، تصریح کرد: در این بحث رشته‌های مورد نیاز بازار کار را با همکاری و هماهنگی حوزه کاربرد تعریف کردیم و تعداد مراکز فعال علمی کاربردی از 640 مرکز در سال 88 به 941 مرکز رسید واین در حالی است که در سال 84 تا 88 نیز 180 مرکز به مراکز علمی کاربردی اضافه شد.

دکتر دانشجو همچنین با اشاره به اینکه هم اکنون 13 درصد از آموزش عالی کشور به رشته‌های مهارتی اختصاص دارد ، گفت: با توجه به نیاز کشور این میزان آموزش مهارتی کافی نیست ، چرا که باید حدود 60 تا 70 درصد آموزش عالی ما جنبه مهارتی داشته باشد .

وی همچنین با اشاره به افزایش تعداد دانشجویان رشته های مهارتی از 400 هزار به 500 هزار نفر گفت : در حوزه مهارتی در حالی که تا سال 84، 457 برنامه درسی داشتیم، این رقم در سال 88 به 798 و در سه سال اخیر با افزایش هزار و 323 برنامه درسی به دو هزار و 121 برنامه رسیده است.

وزیر علوم در ادامه به حذف آموزش های نظری در دستگاه های اجرایی اشاره کرد و گفت : جهت تقویت و حمایت از رشته های مهارتی ، از این پس آموزش های دستگاه های اجرایی باید پایه عملی داشته باشند و امیدواریم دانش آموختگان ما در رشته های مهارتی به 50 در صد کل دانش آموختگان برسند .

وی با بیان اینکه نظام صلاحیت حرفه ای تدوین شده و در مرحله تصویب است ،گفت : امیدواریم موسسات علمی کاربردی در دستگاه های اجرایی افزایش یابد و زمینه تبدیل علم به ثروت ملی را بیش از پیش فراهم کنیم. وی همچنین به سه نمونه از دستاوردهای دانشگاه جامع علمی کاربردی که در ابتدای نمایشگاه در دید بازدیدکنندگان قرار گرفته بود ، اشاره کرد و اظهار داشت: 2 خودرو که یکی تریلر است در نوع خود بی‌نظیر محسوب می‌شود ، باید تبدیل به ثروت علمی بشود که برای تبدیل شدن به ثروت علمی باید معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور هم از لحاظ مادی و معنوی حمایت کند.

  در ادامه پنجمین جشنواره ملی علمی- کاربردی دکتر سیدمحمد حسینی ، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن همایش‌های صداوسیما طی سخنانی با بیان اینکه بعد از انقلاب اسلامی نگاه دقیقی به علم و دانش و فناوری شده است، گفت: بر این اساس روز به روز شاهد رشد و پیشرفت هستیم و با وجود مشکلات نظام مسیر خود را طی می‌کند.

دکتر حسینی به تاکید رهبر معظم انقلاب بر توسعه هدفمند آموزش عالی اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از این موارد برای توسعه هدفمند آموزش عالی، توجه به نیازهای جامعه برای اشتغال است.

وی افزود: در دانشگاه جامع علمی کاربردی توجه به تربیت نیروهایی که در جهت رفع نیازهای کشور باشد، وجود دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه باید نیروی کارآفرین و خلاق در دانشگاه‌ها تربیت شود، تصریح کرد: با پشت میزنشینی مشکلات کشور رفع نمی‌شود و باید اشتغال‌زایی و مهارت‌زایی کرد.

دکتر حسینی به پذیرش دانشجو در دانشگاه جامع علمی کاربردی اشاره کرد و گفت: پذیرش دانشجو در بخش‌هایی مانند کاردانی به گونه‌ای است که موانعی ندارد و البته باید دانشجو مهارت‌های لازم را کسب کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برخی رشته‌های هنری تصریح کرد: اگر به برخی رشته‌ها توجه نکنیم به فراموشی سپرده می‌شود.

دکتر حسینی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت هنری بیش از پیش به برخی رشته‌های هنری که در دست فراموشی است، توجه می‌کنند و می‌توانند اساتید به دانشگاه‌ها معرفی کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ممکن است برخی از این اساتید مدارک دانشگاهی نداشته باشد، اظهار داشت: با توجه به درجه هنری که به این افراد داده می‌شود که معادل مدارک دانشگاهی است اشخاص می‌توانند تدریس کرده و یا به عنوان مشاور و راهنما برای پایان‌نامه‌ها باشد.

به گفته وی، باید دائما نیازهای روز کشور را بررسی کنیم و برای آن رشته‌های دانشگاهی در نظر بگیریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه علاوه بر علم و دانش باید به مسائل فرهنگی توجه کرد، گفت: برای نیروی مؤمن و با عزم و اراده می‌توان سرمایه‌گذاری کرد ولی اگر اینگونه نباشد ممکن است با هزینه‌های زیاد شأن و جایگاهی رسیده باشد و بعد از کشور خارج شود.

دکترحسینی افزود: در بخش دانشگاهی نیز مراکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر در دو بخش دولتی و غیر دولتی فعالیت می‌کنند؛ اکنون صدها مؤسسه فرهنگی و 3 هزار آموزشگاه هنری در کشور وجود دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه هجمه‌های بسیاری در عرصه فرهنگ صورت می‌گیرد، اظهار داشت: باید نیروهایی تربیت کنیم که هر جا بیراهه‌ای را دیدند آن را نقد و ارزیابی کنند و تحت تأثیر فرقه‌ها و نحله‌‌‌ها قرار نگیرند.

سپس ، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد ، نایب‌رئیس اول مجلس شورای اسلامی در پنجمین جشنواره ملی علمی‌کاربردی اظهار داشت: خداوند ارزش وقت و زمان را برای ما تبیین می‌کند و تمام تحولات عالم در سایه این گوهر گرانبها تحقق می‌یابد اما ما متأسفانه قدرش را نمی‌دانیم.

نایب‌رئیس اول مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه قرآن کتاب آسمانی بر ایمان، عمل صالح و علم و عمل تأکید دارد، گفت : از نگاه قرآن ، انسان‌هایی در طول زندگی به کمال در اندیشه و تفکرات دست پیدا می‌کنند که این سه محور را مورد توجه قرار دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد تصریح کرد: از نگاه قرآن، دانش، عمل، علم و عقلانیت و ایمان در کنار هم ارزیابی می‌شوند و ارزیابی ایمان نیز با رفتار است.

نایب‌رئیس اول مجلس شورای اسلامی به بیان ویژگی‌های عمل صالح پرداخت و اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های ممتاز عمل صالح این است که به معنای کامل کلمه عمل است ، یک وضعیت عینی مناسب در زندگی فرد است و از پشتوانه علمی و معرفتی برخوردار است چرا که مبنی بر ایمان است.وی انگیزه والای انسانی و عمل عقلانی و علمی را از دیگر ویژگی‌های عمل صالح دانست.

     
 

در ادامه جشنواره ملی علمی- کاربردی حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی گفت: دانشجویان شبهه های زیادی درباره مسائل اعتقادی و دینی دارند و مسوولان و اساتید دانشگاه‌ها ضمن رفاقت داشتن با دانشجویان می توانند بسیاری از شبهه های آنان را برطرف کنند.

در ادامه ، رییس ستاد اقامه نماز کشور در پنجمین جشنواره ملی علمی کاربردی بر اهمیت نماز تاکید کرد و از برگزاری نماز جماعت به عنوان یک امر به معروف عملی یاد کرد و گفت: اگر تمام مهارت ها را به نسل جوان آموزش دهیم اما رابطه آنها با خدا قطع باشد؛ فایده ای نخواهد داشت.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از دولت خواست تا لایحه نظام صلاحیت حرفه ای را به فوریت به مجلس ارائه دهد تا مجلس پس از بررسی ، قانون این نظام را به تصویب برساند.

 در ادامه دکتر محمد مهدی زاهدی در پنجمین جشنواره ملی علمی کاربردی گفت: چنانچه دولت اشتیاقی به تهیه لایحه نظام صلاحیت حرفه ای و آموزش مهارتی ندارد مجلس این آمادگی را دارد که این مقوله را دنبال کند ودر قالب طرح ارائه دهد.

سپس رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی استراتژیک ترین دانشگاه است که با تلفیق تحقیقات بنیادین آموزشی و محیط کار و پیوند با جامعه نیازهای بالفعل جامعه را پیدا می‌کند.

  حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدیان، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در پنجمین جشنواره ملی علمی کاربردی که در سالن‌ همایش‌های صدا و سیما برگزار شد با بیان اینکه چهار عنصر کلیدی و پرنقش در شکل‌گیری تمدن اسلامی وجود دارد، گفت: توجه ویژه به علم و تفکر، کار و تلاش، ایجاد مسئولیت اجتماعی و روحیه جمع‌گرایی و تکیه بر مکارم اخلاقی و معنویت از عناصر مهم در شکل‌گیری تمدن اسلامی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد نسل دوم دانشگاه‌ها نیز گفت: نسل دوم دانشگاه‌ها پژوهش‌محور بودند که ضمن فعالیت‌های آموزشی تحقیق و پژوهش نیز انجام می‌دادند.

وی نسل سوم دانشگاه‌ها را کارآفرین دانست و تصریح کرد: توسعه‌ پژوهش‌های کاربردی محصول‌محور و توجه به فناوری و دانش‌های کاربردی متعلق به نسل سوم دانشگاه‌ها است.

حجت‌آلاسلام محمدیان نسل چهارم دانشگاه‌ها را دانشگاه‌های مهارت آفرین و تولید و ثروت دانست و گفت:‌ دانشگاه‌های نسل چهارم تولید دانش را به تولید محصولات تبدیل کرده است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها افزود: امروز دانشگاه‌ها باید افراد ماهری را که بتوانند دانش را به ثروت تبدیل کنند، تربیت کنند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه دانشگاه جامع علمی کاربردی کاملا به نسل سوم و چهارم دانشگاه‌ها نزدیک است، اظهار داشت:‌ از این جهت دانشگاه جامع علمی کاربردی استراتژیک ترین دانشگاه است که با تلفیق تحقیقات بنیادین آموزشی و محیط کار و پیوند با جامعه نیازهای بالفعل جامعه را پیدا می‌کند.

وی به انتظارات جامعه از دانشگاه جامع علمی کاربردی اشاره کرد و اظهار داشت: از دانشگاه جامع علمی کاربردی انتظار می‌رود تا با دانشگاه‌های بزرگ ارتباط برقرار کند و مهارت‌آفرینی و کارآفرینی را در دانشگاه‌های بزرگ پیگیری کند.

حجت‌الاسلام محمدیان با تاکید بر اینکه سرعت تولید علم در کشور زیاد است، تصریح کرد: ولی در دانشگاه‌ها در تبدیل علم به محصول ضعیف هستیم. دانشگاه جامع علمی کاربردی در جهت دادن به دانشگاه‌های بزرگ می‌تواند نقش موثری داشته باشد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با تاکید بر اینکه دانشگاه جامع علمی کاربردی باید به شرکت‌های دانش‌بنیان توجه ویژه‌ای داشته باشد، گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان راه میان‌بر برای ارتباط دانشگاه با جامعه است.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با اشاره به تصویب نظام صلاحیت حرفه‌ای در هفته آینده، گفت: نرخ بیکاری در جوانانی که دارای مدرک دانشگاهی هستند، 10 برابر کسانی است که مدارک دیپلم و زیر دیپلم دارند.

در ادامه جشنواره ملی علمی- کاربردی دکتر شیخ‌الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه نرخ بیکاری در جوانانی که دارای مدرک دانشگاهی هستند، 10 برابر کسانی است که مدارک دیپلم و زیر دیپلم دارند، تصریح کرد: کسانی که مدارک تحصیلی دیپلم و پایین‌تر دارند، هر فرصت شغلی که برای آنها پیش می‌آید انتخاب می‌کنند. ولی فارغ التحصیلان دانشگاهی از فرصت‌های شغلی که در خور شان آنها باشد، استفاده می‌کنند.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با بیان اینکه همه فکر می‌کنند که دولت باید مسائل آموزشی کشور را تامین کند، تصریح کرد: در کشورهای پیشرفته همه شرکت‌های بزرگ، خودشان تربیت نیرو را بر عهده می‌گیرند و سرمایه‌ای که برای توسعه می‌گذارند مقدار بیشتری از آن را برای آموزش اختصاص می‌دهند.به گفته وی مجموعه‌های فنی وحرفه‌ای اولویت‌های اصلی کشور را در دست گرفتند.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با بیان اینکه توجه به آموزش مهارتی مشکل بیکاری را حل می‌کند، اظهار داشت: مدرک‌ها اصالت ندارند بلکه اصالت به توانایی افراد است.

وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی به سند چشم انداز جمهوری اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: سند چشم انداز دانایی و دانش محوری را عنوان کرده است که باید دانش مهارت مورد توجه قرار گیرد. مهارتی که با علم و مبانی تئوریک و نظری عجین شده باشد، کاربرد بهتر و تاثیرگذاری بیشتری دارد.

وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه ما بر روی آموزش‌های مهارتی باید کار قوی‌تری انجام دهیم، تصریح کرد: تنها دلیل توسعه کشورهای صنعتی توجه به آموزش‌های مهارتی است و ما نیز اگر بخواهیم پیشرفت کنیم، باید به آموزش‌های مهارتی توجه کنیم.

وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه آموزش‌های مهارتی در کشور کم نیست، اظهار داشت: آموزش‌های مهارتی به صورت پراکنده کار می‌کنند و هیچ نظامی بر آنها حاکم نیست، باید نظام ملی مهارت را تدوین کنیم یا سازمان ملی مهارت تاسیس شود که بتواند کارهای پراکنده را تکمیل کند در صورتی که نظام ملی مهارت اجرا شود می‌توانیم با سرعت بیشتری توسعه را انجام دهیم.

دکتر شیخ‌الاسلامی با بیان اینکه در نظام جامع ملی مهارت، نظام آموزش ملی مهارت تصویب شده است، تصریح کرد: نظام صلاحیت حرفه‌ای هفته آینده به تصویب خواهد رسید و همچنین باید نظام احراز اشتغال نیز انجام شود.

دکتر شیخ‌الاسلامی با بیان اینکه باید برای نظام ملی مهارت سه کار را باید انجام دهیم، اظهار داشت: استعداد سنجی و طراحی مدل خلاقیت و شکوفایی، تهیه و گردآوری مجموعه شاغل و هدایت تحصیلی بر مبنای علاقه و استعداد و ظرفیت‌ها کارهایی است که باید برای نظام ملی مهارت انجام دهیم.

 


نظر شما :